משרד פרסום דיגיטל – כל מה שהעסק שלך זקוק בכדי להפוך למותג
מדדים להצלחה שנקראים גם KPIs והם מדדים שאותם ניתן למדוד באופן כמותי ומצביעים על ההצלחה של תהליך מסוים.
בקידום אתרים מודרני יש לא מעט מדדים חשובים שכאלו ואם אתם רוצים לדעת שתהליך הקידום שלכם מצליח, כדאי שתכירו אותו ותדרשו מחברת קידום האתרים שלכם להתייחס אליהם בדוחות שהיא מוציאה עבורכם באופן שוטף.
1.מיקומי מילות המפתח העיקריות
התחלנו דווקא עם המדד הזה מכיוון שמדובר במדד הכי מוכר. לאחר שמבצעים מחקר מילות מפתח בסיסי, בדרך כלל בוחרים ב-10-15 מילים ראשיות אותן רוצים לקדם. לאחר מכן מכניסים את הביטויים האלו אל תוך תוכנה או שירות מקוון למדידת מיקומים ועוקבים אחרי השינויים.
מכיוון שהמיקומים משתנים כל הזמן וכל משתמש מקבל תוצאות מעט שונות, הרי שהמיקום של כל מילת מפתח בודדות הוא לא בהכרח הכי חשוב. הדבר הכי חשוב הוא לראות מהי המגמה הכללית.
מקור: Keyword Hero
2.תנועה אורגנית רלוונטית מגוגל
בחירת מילות המפתח והשגת דירוגים גבוהים בתהליך קידום האתר זו בסופו של דבר לא המטרה של הקידום. למעשה, מבין כל המטרות השונות, המטרה החשובה ביותר היא לקבל תנועה אורגנית רלוונטית. לשם זאת אנחנו צריכים לבדוק שמילות המפתח אכן מביאות ללחיצות רבות מתוצאות החיפוש (אחוז הלחיצות נקרא CTR, Click Through Rate).
לא פחות חשוב לבדוק שאכן מדובר במילות מפתח רלוונטיות. לדוגמה, אם אנחנו סוכנות רכב של טיוטה, אין טעם שגולשים שמחפשים "טיוטה יד שנייה" יגיעו אלינו. יותר מדי מילים לא רלוונטיות בדרך כלל יובילו לאחוז המרה נמוך (עליו נדבר בהמשך).
3.כמה "חסכנו" על תנועה ממומנת
עוד נתון שניתן לחשב בהקשר הזה הוא כמה "חסכנו" על תנועה אורגנית. כלומר, כמה היינו משלמים על התנועה האורגנית אם היינו מקבלים במקומה תנועה ממומנת על אותה מילת מפתח.
הבעיה עם הנתון הזה היא שכיום קשה לדעת מאילו מילות מפתח בדיוק קיבלנו תנועה מגוגל. אנחנו כן יכולים לקחת את ממוצע העלות של כל המילים שמהן היו יכולים להגיע לעמוד מסוים כפי שמופיע בכלי מחקר מילות המפתח של גוגל.
קיים גם שירות בשם Keyword Hero שחושף יותר מילות מפתח אורגניות מאלו שמופיעות ב-Analytics ועבור אתרים קטנים עם פחות מ-2,000 כניסות בחודש הוא אפילו בחינם…
4.מדדי חשיפה
מדדי חשיפה הם אולי המדדים הכי חמקמקים ולכן לא כדאי להילחץ אם הם נמוכים במעט. בעיקרון הרעיון הוא לקחת את כל מילות המפתח המרכזיות ולבדוק מהו אחוז הפעמים בהן האתר הופיע עבורן מבין כל החיפושים שגולשים ביצעו לעומת המתחרים העיקריים.
יש כמה סיבות לכך שמדובר במדד בעייתי:
1.יש לקחת בחשבון שלא כל התוצאות הן אורגניות ולכן זה לא הוגן להשוות את האתר לאתרים אחרים שמופיעים גם בתוצאות האורגניות וגם בתוצאות הממומנות.
2.מיקומים נמוכים יחסית הם לא רלוונטיים ולכן אם האתר היה באחד מן המקומות האלו, אין לכך הרבה משמעות. ניתן להתגבר על כך על ידי בחירה של 9 מתחרים אחרים ובדיקה רק של העמוד הראשון בלבד.
5.מספר המרות אורגניות
בדרך כלל כשמדברים על המרות מדברים על עמודי נחיתה מהערוץ הממומן וכמה אנשים שלחצו על המודעה גם שלחו טופס או רכשו באתר.
אפשר לבדוק את זה גם עבור התנועה האורגנית בתנאי שמציבים יעדים בתוך Analytics, אבל גם כאן יש קאצ' : אם האתר לא עבר אופטימיזציה רצינית, גם המון תנועה אורגנית לא תביא לאחוז המרות גבוה.
כאן השאלה היא האם האחריות לאופטימיזציה הזו הוא של חברת קידום האתרים או החברה שבנתה את האתר. התשובה נמצאת איפשהו באמצע מכיוון שבעיות בממשק ובמהירות טעינת האתר משפיעות לרעה הן על הגולש והן על הדירוגים בגוגל.
היום כבר אפשר לצפות מחברת קידום אתרים להגדיל ראש ולבדוק גם בעיות פוטנציאליות בעמודים שהיא מקדמת, שלא לדבר על כך שהיא אמורה ליצור לא מעט עמודים חדשים שממוקדים במילות מפתח שנבחרו.
6.איכות הקישורים והפיזור שלהם (פרופיל הקישורים)
יש כמה מדדי איכות שמהווים את פרופיל הקישורים של האתר. אי אפשר ממש לתת ציון לפרופיל הקישורים, אבל כן אפשר לבדוק שהוא נראה יותר מדי מלאכותי עם תבניות חוזרות.
לדוגמה:
- מכמה דומיינים יש קישורים נכנסים לאתר? 100 קישורים מאותו הדומיין לא שווים לעשרה קישורים מדומיינים שונים.
- האם יש גיוון במחרוזת שמרכיבה את הקישור? אם 100% מהקישורים הם "מזון לכלבים" לא עשינו כלום וייתכן אפילו שנחטוף עונש…
- מהי האיכות של האתרים שמהם יוצאים הקישורים? האם מדובר באתרים "אמיתיים" או באתרים שהוקמו רק לצרכי קידום עם תכנים באיכות נמוכה?
ההערכה הזו סופר חשובה כאשר קונים אתר יד שנייה או אפילו דומיין יד שנייה (כתובת) שכבר יש לו קישורים שמפנים אליו.
את פרופיל הקישורים אפשר לחקור באמצעות שירותים כמו Majestic או MOZ
7.האם האתר נקי מבעיות טכניות שקשורות למבנה?
אחד הדברים הכי חשובים לגוגל הוא מבנה נכון של האתר: האתר צריך להיות בנוי בצורה סיסטמתית כך שיהיה קשר בין עמודים שמקושרים אחד לשני ועמודים דומים יהיו תחת אותה רמה היררכית (תפריט).
אתר שלא בנוי נכון עשוי לגרום לבעיות באינדקס של גוגל: החל מעמודים שיתאנדקסו לאט ועד להצגה של עמוד לא אופטימלי עבור שאילתה מסוימת (למרות שזו יכולה להיות גם תוצאה של מספר עמודים מוגזם לכל מילת מפתח שאפשר לחשוב עליה…).
חשוב מאוד להירשם לשירות ה-Search Console ולוודא שתחת "כיסוי" אין יותר מדי שגיאות. אם יש שגיאות, אפשר להסתכל בדו"ח שגוגל מפיק ולהבין מאיפה נובעת הבעיה. לדוגמה, יכול להיות ששינינו כתובת של עמוד, אבל לא טרחנו להפנות את העמוד הישן לעמוד החדש.
טיפ נוסף: בכל אתר חייבת להיות לפחות מפת אתר אחת אותה שולחים ישירות לגוגל דרך ה-Search Console. כדאי גם להציב רשימה של עמודים פופולאריים בחלק התחתון של האתר.
8.בעיות טכניות שקשורות למהירות והתאמה למובייל
כפי שאמרנו, לגוגל חשובה מאוד חווית השימוש באתר ואחת הדרכים בהן הוא מודד אותה היא באמצעות מהירות הטעינה שלו והתאמה למובייל. לדוגמה, אתר איטי שמלא בטפסים צפופים שקשה מאוד להשתלט עליהם דרך מסך קטן כמו של הסמארטפון יקבל הערכה רעה מהבחינה הזו.
זהו עוד מקרה שבו האחריות לעניין נחלקת בין חברת בניית האתרים לבין חברת הקידום, אבל החובה של חברת הקידום היא לכל הפחות לדווח על הבעיות האלו (גם הן לרוב יופיעו ב-Search Console).
האם מדדי התנהגות הם קריטיים לקידום אתרים?
יש מחלוקת מסוימת בנוגע לקשר שבין מדדים התנהגותיים לקידום אתרים. לדוגמה, האם גוגל מעניש אתר שהגולש נכנס אליו מהתוצאות וחוזר אחרי פחות מחצי דקה?
התשובה הרשמית של גוגל היא שלא.
למרות זאת יש כאלו שבכל זאת מצדדים ברעיון הזה ולא מאמינים לגוגל (שזה אגב לא דבר חדש…).
הם טוענים שלמרות מה שגוגל אומרת, היא לא יכולה להסתמך רק על קישורים וחווית השימוש כפי שהאלגוריתם שלה מנתח אותה (בני אדם יכולים להתנהג בצורות לא צפויות).
המתנגדים לחשיבה הזו טוענים שיש יותר מדי דרכים לעוות וליצור מצג שווא של התנהגות גולשים חיובית. לדוגמה, באמצעות בוטים שילחצו רק על תוצאות חיפוש מסוימות. מעבר לכך, גוגל לא יכולה למדוד נתונים מסוימים בלי להיעזר ב-Analytics, והחיפוש של גוגל אינו קשור לחטיבת ה-Analytics שלה (שלא לדבר על כך ש-Analytics היא עדיין לא מערכת המדידה היחידה בשוק…).
עם זאת, גוגל אכן עשויה להסתמך על נתוני חיפוש אינדיבידואלים ולשנות במעט את התוצאות לכל משתמש. לדוגמה, משתמש שנוהג ללחוץ הרבה על אותו האתר, יתחיל לקבל אותו במיקומים גבוהים יותר.
כך או כך, השאיפה היא כן להגיע למדדי התנהגות טובים, אך אלו בדרך כלל הולכים בד בבד עם אחוזי המרות גבוהים או שיעורים גבוהים של מבקרים חוזרים.